maandag 2 januari 2012

Dag 22: 28 december


We gaan op weg naar Bolivia en de route is schitterend. We passeren de grens op 4630mtr hoog.
De Bolivaanse kindjes langs de weg zien er zo prachtig uit met hun hoedjes.
Bij de douane kwamen er een stel bedelen aan het raampje . Henry gaf ze allemaal een
muntstuk, maar dat was ze kennelijk niet genoeg, ze kropen bijna door het raampje naar binnen!
Maar wat zijn ze ongelooflijk smerig, zo te zien zijn ze in geen dagen gewassen!
Bij de douane begin ik wat last te krijgen van de hoogte, maar na een paar pufjes zuurstf gaat het weer. Na een uur krijg ik erge hoofdpijn en neem ik een paracetamol.
Met een bonkend hoofd rijden we de chaos van La Paz in. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Het verkeer is een regelrechte ramp!
Niemand stoort zich aan de stoplichten en overal staan politieagenten te zwaaien.
Stapvoets schuiven we een uur door de stad, vijf rijen dik tussen zwarte roet uitbrakende
vrachtwagens en bussen. Het is misselijkmakend! Ik voel me beroerd en na anderhalf uur is het hotel nog niet in zicht
De auto voelt zich al net zo beroerd al ik. Als we op het laatst een steile helling moeten nemen, slaat de motor af voordat we bovenaan zijn en krijg ik hem niet meer aan de praat. Daar sta je dan midden tussen vijf rijen auto’s die zich links en rechts langs ons heen persen
De groep was al vooruit en ik hield een sleepkabel omhoog maar er stopte niemand.
Uiteindelijk waren er twee mannen bereid te drukken en samen met Henry en ik op de startmotor in de eerste versnelling kwamen we eindelijk bovenaan.
Aan de andere kant de auto geparkeerd en eerst maar de weg gevraagd ,,daarna koden we de helling afrollen en kregen we de motor weer aan het draaien.
Iedereen was kapot en toen we bij het hotel kwamen om elf uur moesten we nog eten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten